Havacılıkta, pushback; uçağın bulunduğu konumdan mesela yolcu alım noktası konumundan bir dış kuvvet yardımı ile geriye doğru itilmesi prosedürüdür. Pushback, özel ve düşük profilli örneğin römorkörler ya da traktörler gibi araçlar ile gerçekleştirilir.
Uçakların çoğunun "thrust reverse" gibi, uçak zeminde iken kendilerini geriye doğru hareket ettirme özellikleri olmasına rağmen jet patlaması gibi terminal binasına veya ekipmanlara hasar verebilecek sonuçlar doğurabilir. Motorların yere yakın olması da kum üfleme, yerdeki çöp gibi istenmeyen maddeleri ileri fırlatması ve sonrasında o maddeleri motorun içine çekmesi motorda hasara sebebiyet verebilir. Bu sebepten pushback, uçağın hareketinde tercih edilen yöntemdir.
Pushback, yoğun havaalanlarında pistteki uçak hareket yollarında (taxiways) trafiğini kolaylaştırmaya da yardımcı olur. Trafik arasında bir boşluk elde edildiğinde, pilot pushback sürücüsü ya da yer görevlisi ile pushback (uçağın geri itilmesi olayı) başlatma adına iletişime geçer.
Pilotlar uçağın arkasında ne olup olmadığını göremediği için uçağın geri itilmesinde kontrol pushback sürücüsü tarafından yapılır bu aşama pilotun dahli söz konusu değildir. Uçak modeli ve hava yolu prosedürüne bağlı olarak bir bypass pimi geçici olarak uçağın ön kısımdaki kontrolünü sağlayan burun dişlisi devre dışı bırakılır.
Uçağın geri itilmesi biter bitmez çekme çubuğu çıkarılır ve bypass pimi sökülür. Yer görevlisinin bypass pimini pilota göstermesinden sonra pilot kontrolün kendisinde olduğundan emin olur ve böylece pushback olayı tamamlanmış olur.