Thrust Kuvveti





Thrust; bir gaz türbin motorunda, motorun içinden geçen hava akışkanının basıncı, sıcaklığı ve hızının değişmesinin sonucu olarak ortaya çıkan itki kuvvetidir. Şekil 1'de turbojet motorunun içinde hava akış özelliklerinin değişimi açıklanmıştır. Thrust üretiminin arkasındaki ana düşünce bir turbojet motoru ile kolayca diğer gaz türbinlerine de uygulanacaktır.

Gross thrust; thrust'ın sadece egzoz gazlarının hızından yapılan bir ölçümüdür. Gross thrust, bir test düzeneğine montajlanmış veya uçağın üzerinde "ground run up" halinde iken sabit bir motordan üretilecektir. Bu ölçüm girişteki hava hızını göz ardı eder. Ayrıca bu ölçümler standart şartlarda veya parametrelerde yapılmalıdır. Bu şartlar atmosferik basınç ve sıcaklıklar gerektirir ki bu sebepten mühendisler veya bakım personeli gross thrust ölçümü için standart gün koşullarını (29.92'' hg, 15 derecede santigrad ve deniz seviyesi) kullanırlar. Motor üreticisi motorun itiş gücünü verdiğinde bu genelde gross thrust gücüdür. Genelde kıyaslamalar bu şekilde yapılır.

Normal uçuş şartları altında bir uçak motoru nadiren kararlı kalacaktır. Giriş kısımdaki hava akış hızının ölçümü net thrust kuvveti hesabında dikkate alınmalıdır. Basitçe net thrust kuvveti hesabı;




Şekil 1. Motor içerisindeki hava akış özellikleri


Net Thrust Kuvveti = m . ((Vson - Vilk)/2)

Gross Thrust Kuvveti = m.a 

Motora hava giriş hızının sıfır olması durumunda net thrust ve gross thrust kuvveti eşit olacaktır elbetteki aynı atmosfer koşullarını da göz önüne almak gerekir. Motorun thrust ölçümü açısından net thrust daha gerçekçi olması nedeni ile thrust ve net thrust terimleri birbirleri yerlerine çok sıklıkla kullanılır. 



Post a Comment

Previous Post Next Post