Uçaklarda İtki Kuvveti (Thrust)


Uçaklarda itki kuvveti (thrust) nedir?

İtki kuvveti, motorlar tarafında üretilen ve uçağın ileri doğru gitmesini sağlayan mekaniksel kuvvettir. Uçağın havada ilerlemesine karşı havanın gösterdiği direnci yenerek uçağı sürükleyen bu kuvvet füzelerde ise ağırlığa karşılık iş yaparlar. Uçaklardaki tahrik sistemleri motorlar tarafından üretilir. Tahrik sistemi itki kuvvetini üretmek için akışkan hava ile fiziksel temasta olduğundan mekanik bir kuvvettir. İtki kuvveti genellikle motora giren hava kütlesinin hızlanması ile oluşmaktadır. Thrust bir kuvvet olduğundan yönü ve büyüklüğü olan bir vektördür. Motor çalıştığında motorun arka kısmına doğru hızlanan hava kütlesi, tam zıt yönünde de itki kuvveti oluşturur. İtki kuvvetinin büyüklüğü motorun içerisinde hızlanan hava kütlesine bağlıdır.


Hava kütlesinin hızlanması için enerjiye ihtiyacı olduğunu küçük yaşlardan beri biliriz. Harcayacağımız bu enerjinin nasıl üretilecek sorusunun cevabı ise motorun içerisine giren havanın yakıt ile karıştırılarak yakılması ile elde edilir. İtki kuvveti eşitliği hızlanan havanın nasıl bir kuvvet ürettiğini de tanımlar. Uçaklardaki tahrik sistemleri uçaktan uçağa ve her gereksinim karşılığında değişebilir.   

Uçak Motoru Nasıl Çalışır?


2 Comments

  1. Peki havadayken uçağın motorlarından biri bozulursa ne olur "T.Ş."

    ReplyDelete
  2. uçağın motorlarından birinin bozulması kısmında pilotun deneyimi çok önemlidir ilk olarak hangi motorun bozulduğu tespit edilir ardından pilot bozulan motordan gazı keserki herhangi bir patlama ve benzeri kötü durum ile karşılaşmasın taşımayı kanatlar ileri doğru gitmyei yani thrustı motor sağlar motoru bozulan kanat ksımında taşıma daha azdır bu yüzden roll dediğimiz hareket ile aieleron yardımı ile pilot acil iniş yapar bu kısımda dediğim gibi pilotun deneyimi önemli

    ReplyDelete
Previous Post Next Post