İlave İtki Kuvveti

Uçağın tahrik sisteminin rolü iki açıdan önem taşımaktadır:

  •         Seyir halindeyken motor, itki kuvveti (thrust) ve direnç kuvveti (drug) arasında denge kurmalı ve olabildiğince az yakıt tüketmelidir.
  •        Motorun uçağın kalkışı ve manevraları anında daha fazla itki kuvveti ile uçağı hızlandırmalıdır.

İtki kuvveti (Thrust) T ve direnç kuvveti (Drag) D kuvvetleri sahip oldukları yönler ve büyüklükleri ile ilişkili vektörlerdir. İtki kuvvetinden direnç kuvvetinin çıkarılmasıyla net itki kuvveti (excess thrust) uçağa etkir. Newton’un ikinci hareket kanuna göre, kütle m ile ivme a çarpımı etkiyen net kuvvete eşittir:
F = m*a
Uçaklarda yatay yönde net kuvvet Fh;

Fh = T – D = m*a
Bu sebepten, uçağın ivmesi, net itki kuvvetinin kütleye bölünmesi ile elde edilir;

a = ( T – D ) / m
İtki kuvvetinin uçağın kütlesine bölünmesi ile elde edilen itki kuvveti ağırlık oranıyla yakından ilgilidir. Bu sonuca göre; savaş uçakları gibi yüksek itki kuvvetli uçakların düşük itki kuvvetli uçaklara göre yüksek ivme ile hızlanması doğaldır. Eğer ek itki kuvveti ve sabit kütle artışı olursa basit hareket denklemi ile hız ve mesafe zamanın fonksiyonu olarak kolayca çözülebilir. Bu eşitlik kuvvetin sabit olduğu durumlarda kullanılabilir. 
Maalesef ki uçaklar için direnç kuvveti, hızın karesinin bir fonksiyonudur. Bu durumda biz kuvveti çok küçük bir zaman için sabit olarak farz edebiliriz. Uçağın gerçekteki hareket denklemlerini çözmek için analitik ve nümerik olarak düşünüp hareket denklerini integre ederek hesaplamak zorundayız.
Kaynak: Nasa >>

Post a Comment

Previous Post Next Post