Ramjet Motoru



İçerisinde kompresör ve türbin üniteleri bulunmayan bu motorun şematik resmi Şekil 1'de gösterilmektedir. Bernoulli teoremine göre, hava akışı ile taşınan enerji sabittir. Bu motordaki akış, kararlı ve sürtünmesiz olarak varsayılırsa, motor içerisindeki kesit alanının uygun değişimiyle hız azaltılarak özgül basınç artışı veya basınç azaltılarak hız artışı sağlanabilir. Şekil 1’de görüldüğü gibi, kesiti ilk olarak genişleyip sonrasında da daralan bu motorda, hava akışı önce yavaşlatılıp basıncı artırıldıktan sonra, içerisine yakıt enjekte edilip yakılarak ısı verilmekte, çıkış kesitinin daraltılmasıyla da gazların basıncı düşürülerek hızları artırılmaktadır.





Şekil 1. Ramjet 

Ramjet motorları, düşük hızlarda itki oluşturmadığı için hiçbir uçağı harekete geçirmesi beklenemez. Yüksek hızlı uçuşlar için uygundur. Ramjetler çalışabilmek için bir ön hıza ihtiyaç vardır ve ses üstü hızlarda (M˃1) çalışmaya başlayabilirler ve 5 Mach hızına kadar çalışabilirler. Silah yapımcıları dış kabuklu ağır silahlara ramjet ekleyerek menzili arttırdılar. Düşük ağırlığı, ağırlık oranına göre yüksek thrust eldesi, hareketli parçası olmaması ve yüksek Mach sayılarına kadar çıkabilmesi önemli avantajlarındandır. Giriş hava basıncını sağlayabilmek için, motorun belirli bir hıza ulaştırılması gerekmektedir. Yanma için sesaltı hıza düşme zorunluluğu, ramjet motorların zayıf yönünü oluşturmaktadır.

Post a Comment

Previous Post Next Post