V Tails - V Kuyruğu



  • V Tails - V Kuyruğu 
Normal uçaklarda iki yatay ve bir dikey olmak üzere üç adet stabilizör bulunmaktadır. V kuyruğunda ise, ismini aldığı harfe benzer açıda uçağın arka kısmına yerleştirilmiştir. V kuyruğunun arka kısmı tıpkı rudder ve elevatorler gibi hareket edebilir yüzeylere sahiptir ve bu yüzeyler "ruddervator"ler olarak isimlendirilirler. Ruddervator'lerin aşağıya doğru hareketleri, elevatorlerin aşağı yönlü hareketi ile uçak üzerinde aynı etkiye neden olur. Örneğin hareket anında soldaki kuyruğun aşağı sağdaki kuyruğun yukarı yönlü hareketi ile uçak sola doğru dönecektir. 

V kuyruğu drag kuvvetini azaltacak şekilde tasarlanmıştır. Kuvveti azaltması beklenen ana düşünce, iki kuyruğun üç kuyruktan daha az drag kuvveti oluşturmasına sebebiyet vermesidir çünkü her bir kuyruk sürtünme kuvvetinin artmasına sebep olacaktır. Daha az drag kuvvetinin olduğu bir uçak daha kolay ve daha uzağa uçabilir. Pratikte sadece iki kanat kullanımı üç kanatlılara göre kuyruk tasarımını daha büyük yapacaktır ve bu da drag kuvvetini artırır. Bunun anlamı ortalama olarak bakıldığında, drag açısından aralarındaki fark azdır. V kuyruğu bazı başka nedenlerden dolayı fayda sağlayabilir. Örneğin; bazı jet uçaklarında motor egzozu ile dik kanat aynı eksende olabilmektedir. Bu olay hem kanada zarar vermekte hemde thrust (İtki) kuvvetinin değerini düşürmektedir. 



Şekil 1. V kanatlı bir iş jeti 

50'li yılların modasına uygun bu kanat tipinin avantajları şöyle özetlenebilir; 
  • Kanat genişlik uzunluğunun daha büyük olması sebebiyle akışın Reynold sayısı daha büyük olur bu nedenle de sürtünme direnci azalır. 
  • Basit mantıkla da düşünecek olursak; sürtünme yüzeyinin, bağlantı kenarlarının, gövde şeklinin üçe ayrılması yerine iki parçaya ayrılması daha az sürtünme kuvveti ve drag kuvveti oluşturur. 
    Yapılan uçuş testleri sonucunda V kanat tipinin kontrol verimi açısından geleneksel kanat tipine göre veriminin daha az olduğu görülmüştür. Bir kontrol yüzeyinin kontrol verimliliği V kanat açısının kosinüsü ile orantılıdır. 

Post a Comment

Previous Post Next Post