Pilotlar uçağı nasıl kontrol ederler ?





Şimdiye kadar uçağa hareket anında etkiyen kuvvetleri öğrendik şimdi ise bu kuvvetlere karşılık uçağı götürmek istediğimiz yere nasıl yönlendirip götürülebileceğini öğrenelim. Bunu yapabilmek için pilotlar birçok kontrol elemanları kullanır ve bazı uçaklarda farklı kontrol elemanları bulunur. Genelde ise çoğu uçaklarda dört ana kontrol sistemi vardır: 

Elevators


Uçağın arka kısmındaki yatay kuyruk üzerine yerleştirilen elevatorler, uçağı tırmandırmak için ya da daldırması (pik yapması) için kullanılır. Yatay kuyruk genelde en arkada bulunup kesit olarak kanata benzer (airfoil) ve kaldırma kuvveti üretir. Kuyruk modülünün amacı ileride açıklanacaktır ancak şimdilik bizim kuyruğun daha fazla kaldırma kuvveti ürettiğinde uçağın burnunun aşağı gideceğini ve uçağın dalma yapacağını bilmemiz yeterlidir. Aynı biçimde, eğer kuyruk daha az kaldırma kuvveti üretirse uçağın burnunun yukarı çıkacağını yani uçağın tırmanacağını söyleyebiliriz.

Elevatorler, arka kuyrukta üretilen kaldırma kuvvetini kanat kesit şeklinin (airfoil) değiştirmesiyle çeşitlendirirler.  Kanat kesit şekli genelde kavis şeklinde bükülür ve bu sebepten hareket eden hava kanatın altında üstüne göre daha yavaştır. Kanat daha fazla bükülecek olursa daha fazla kaldırma kuvveti üretecektir. Elevatorün hareketi ile alt kanatın sonunda kavisin artması ile üretilen kaldırma kuvveti artar. Aynı biçimde, kanadın yukarı hareketi ile kanat kavisi azalmış olur bunun sonucunda da üretilen kaldırma kuvveti azalmış olur.

Ailerons

Aileronlar, uçağın dönme hareketini kontrol etme amacı ile kanatların uç kısmına yerleştirilmişlerdir. Çalışma prensipleri elevatörler ile aynı olup, aşağı yukarı hareket ile kanat kesit bükümünü değiştirerek üretilen kaldırma kuvvetini azaltır ya da artırırlar. Aileronlardan birinin yukarı diğerinin aşağı hareketi ile bir kanat diğerinden daha az kaldırma kuvveti üretmesine sebep olur. Bunun sonucunda az kaldırma kuvveti üreten kısım aşağı düşecek diğeri ise yükselecektir. Uçağın havada dönmesi bu şekilde açıklanabilir.

Rudder(s)

Rudder’lar (kuyruk dümeni), uçağın dikey kuyruğuna yerleştirilir ve uçağı sağa sola yönlendirebilmek için kullanılırlar. Bazı uçaklar birden fazla rudder’a sahiptirler her kuyrukta kendine ait rudder bulunur, buna örnek FA-18 savaş uçağı gösterilebilir. Uçaktaki dikey kuyruktaki kesit tahmin edileceği üzere kaldırma kuvveti üretmez ve dolayısıyla kavisli değildir. 

Throttles

Throttle ile uçağın motoru ile üretilen itki kuvveti kontrol edilir ki bu da uçağın daha hızlı ya da daha yavaş gitmesine olanak sağlar. Birden fazla motora sahip uçaklar, yolcu uçakları gibi, her bir motor için ayrı throttle olacaktır. Throttle’ın çalışma biçimi motorun cinsine bağlıdır ve genellikle kullanılması durumunda yakıt kullanımı artar.

Özetle;

Elevatörler uçağı tırmandırmak ya da alçaltmak için kullanılır.
Aileronlar uçağı sağa ya da sola döndürmek için kullanılırlar.
Rudderler uçağı sağa ya da sola çevirmek için kullanılır.
Throttles ise uçağın daha hızlı ya da daha yavaş hareketini temin eder. 

Pilot Kontrolleri

Kokpitin içinde pilotun kullanacağı üç ana kontrol vardır ki bunlar; yoke, throttle ve rudder pedallarıdır. Yoke, dümene benzeyen ve hareketiyle uçağı sağa sola döndürecek olan kumandadır. Yoke genelde ileri-geri hareket eder, pilotun geriye çekmesiyle elevatörler kalkacak ve uçak tırmanmaya geçecektir, yoke’un ters hareketi sonucunda da uçak irtifa kaybetmeye başlar. Modern savaş uçaklarında yoke yerine joystick kullanılmaktadır.








Post a Comment

Previous Post Next Post