Uçak Motorlarının, Pistonlu İçten Yanmalı Motorlara Göre Avantajları


1. Pistonlu içten yanmalı motorlara oranla, daha kısa zamanda tasarlanabilir, imal ve test edilebilirler.

2. Parça sayılarının aynı güçteki pistonlu içten yanmalı motorlara oranla 1/3 – 1/6 kadar daha az olması nedeniyle, imalatları basit ve hızlıdır.

3. Her ünitesi birbirinden ayrı olarak görev yaptığından, ayrı ayrı geliştirilebilir ve değiştirilebilirler.

4. Ağırlık oranı, pistonlu içten yanmalı motorların gücünü sınırlandırmaktadır. Halbuki gaz türbinleri, çok daha yüksek güç çıkışları için tasarlanıp imal edilebilirler.

5. Özellikle kapalı sistem gaz türbinleri başta olmak üzere, yakıt türüne karşı daha az bağımlıdırlar (kömür tozları bile denenmiştir) ve hava fazlalığı nedeniyle yanma neredeyse kusursuzdur.

6. Güç üretimi aralıklı değil, süreklidir. Çalışma basınçlarının düşük olması nedeni ile, daha ince kesitli ve hafif yapılabilirler.

7. Salınım yapan parçalarının olmayışı nedeniyle, titreşimler ve mekanik gürültüler tam olarak giderilmiştir. Bu sayede, yüksek devirlerde çalışabilmektedir. Böylelikle, güç/hacim ve güç/ağırlık oranları yükselmektedir. Örneğin, bir turbojetin ağırlığı, aynı güçteki pistonlu bir motor ağırlığının 1/8’i kadardır.

8. Kayma sürtünmesi (piston ile silindir arasında olduğu gibi) ve ağır yük taşıyan yatakları bulunmadığından, yağlama büyük ölçüde basitleştirilmiştir.

9. Soğutma, iç hava akışı ile sağlandığından, ayrı bir soğutma sistemine gerek duyulmaz.

10. Montaj ve de montaj işlemleri oldukça kolaydır.

11. Yardımcı sistem ve ünite sayıları daha azdır. Örneğin, devamlı ateşleme sistemine gerek yoktur.

12. İlk hareketten sonraki ısınma periyodu oldukça kısadır. İki, üç dakikada tam güce ulaşabilmektedirler.

13. Çevre basınç ve sıcaklığına karşı daha az duyarlıdırlar. Yükseklerde ve düşük sıcaklıklarda da etkin bir biçimde çalışabilirler.


TEI - Turbodizel Pistonlu Motor 

Post a Comment

Previous Post Next Post