Turbojet Motorlar



Turbojet Motor 


Uçak motorlarındaki önemli iki karakteristik bizim için oldukça önem arz eder; oluşturduğu güç olan itki kuvveti (thrust) ve yakıt tüketimi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu iki karakteristik bir uçağın performansını doğrudan belirleyen etkenlerdir. Ses hızı üzerinde ilk uçan uçak Bell X-1 ve hipersonik hızlarda ilk uçan uçak olan North American X-15 uçaklarında roket motorları ilk tepki kuvvetini oluşturması için kullanılmıştır. Ayrıca JATO uçaklarında, 2. Dünya Savaşında daha kısa sürede pistten ayrılmalarında kalkış desteği sağlamaları amacıyla roket motorları kullanılmıştır.



Roket Motorlu Jato Uçakları Kalkış 

Önceki konularda bahsetmiş olduğumuz konuyu tekrar vurgulamak gerekirse; pervaneli uçak motoru olarak bilinen turboprop motorlar düşük thrusta sahip, oldukça yüksek verimli uçak motorlarıdır. Turbojet motorlar ise turboprop motorlar ile kıyaslandığında oldukça yüksek thrusta sahip olup, verimlilikleri ise düşüktür. Yukarıda bahsettiğimiz roket motorlar ise çok zayıf verimlilikle inanılmaz yüksek thrust kuvvetleri oluştururlar. Bu bağlamda, uçak motorları için yüksek thrust kuvveti düşük verimlilik anlamına gelmektedir. 

TURBOJET MOTORLAR 

Turbojet motor komponentlerinin basit şematik gösterimi aşağıdaki şekilde mevcuttur. Ayrıca statik basınç p, statik sıcaklık T ve eksenel akış hızı V olarak gösterilmiştir. Hava akışı giriş difüzörüne V hızı ile girer. (Gerçekte; difüzör giriş hızı V’den bir miktar daha hızlı veya daha yavaştır.) Difüzörde (1-2), hava akışı yavaşlatılır ve bunun sonucunda p ve T değerlerinde artış meydana gelir. Sonrasında hava, kompresöre girer (2-3), burada kompresör bladelerini dönmesi ile hava üzerinde iş yapılır, yapılan iş sonucunda basınç p ve sıcaklık T önemli ölçüde artar. Kompresörden çıkan hava yanma odasına doğru ilerler. Yanma odasında; basıncı ve sıcaklığı artırılmış hava, yakıt ile karıştırılarak sabit basınçta yakılır (3-4). Yanma odasında, önceden basınç ve sıcaklığı yükseltilmiş hava, yakıt ile karıştırılır, hava – yakıt karışımının yanma prosesi sonrasında, türbin kısmına doğru genişlemesi sağlanır (4-5). Hava yakıt karışımının yakılması ve gazın genişlemesi sonrasında genişleyen gazdan türbini döndürmesi suretiyle iş elde edilir. Döndürme işlemi; türbinle kompresör arasında var olan şaftı da döndürmesi ile kompresör türbin etkisi ile tahrik edilir. Son olarak; türbindeki genleşen hava-yakıt karışımı olan gaz egzozdan jet etkisini de oluşturarak Vj hızı ile çıkar (5-6).





Turbojet Komponent Şeması 

Grafiğin e kısmında turbojet motorunun her bir komponentinin thrust kuvvetinin üretimine etkisi gözükmektedir. Difüzör ve özelliklede kompresördeki yüksek basınç thrust üretim yönünde büyük kuvvet oluşturur. Bu yüksek basınç aynı zamanda yanma odasından önce sıcaklığında artmasını sağlar.

Thrust; 


Ae : Nozul Çıkış Alanı                                                                                     p = Çevre Basıncı


Turbojetler için spesifik yakıt tüketimi, pistonlu motorlardan daha farklı olarak tanımlanmaktadır. Jet motorunun ölçülebilir çıktısı itki kuvvetiyken (thrust), pistonlu motorlardaki çıktı ise güçtür. Bu sebepten dolayı turbojet motorlarda spesifik yakıt tüketimi güçten çok itki kuvvetine dayalıdır, bu sebepten sıklıkla thrust spesifik yakıt tüketimi (ct) olarak adlandırılır.  

ct = birim zamanda birim thrust için yakılan yakıt ağırlığı
 veya





Post a Comment

Previous Post Next Post