Uçuşun Babası - Abbas Kasım İbn-i Firnas


Abbas Kasım İbn-i Firnas 


Bin yıldan daha uzun süre önce 9. yüzyılda, Müslüman İspanya - Cordoba'da bir kişi daha evvel kimsenin yapmadığı birşeyi cesurca deneyerek tarihe geçti. Abbas ibn Firnas icat ettiği ilk uçuş makinesini test etmek için hazırdı. 

Uçuşa şahit olmak için davet edilmiş kalabalığa seslendi: "Şimdi sizden ayrılacağım. Aşağı yukarı hareket edebilen bu kanatlar sayesinde, bir kuş gibi yükselebileceğim. Herşey yolunda giderse, bir süre sonra güvenli şekilde yanınızda olabileceğim." diyerek tarihe not düşüyordu. 

Uçan Makinenin İmalatı 

Abbas ibn Firnas, ağırlığını yeteri kadar karşılayabilmek ve yeteri kadar kaldırma kuvveti elde edebilmek için, açıklıkları 4 - 5 metreyi bulan kanatlar inşa etti. Uçan bu makinenin yeteri kadar güçlü ve hafif olabilmesi için çalışıyordu. Bir kuşun kanadındaki kemikler gibi içi boş olan kafes oluşturdu ve muhtemelen içi boş olan bambu ağacı kullandı. 

Ağaçtan imal ettiği kafesi ipek iplerle bağlayarak o dönemde elde edebileceği en hafif ve güçlü malzemelerle uçuş için gerekli iskeleti oluşturdu. Ayrıca kanatlar da ipek kumaşla kaplanarak kanatlar oluşturuldu. Abbas ibn Firnas, ipler yardımı ile kablo ağı üreterek mekanik olarak kolları yardımı ile kanatları da yönlendirmeye çalıştı. 

Abbas ibn Firnas'ın o dönemde 70 yaşında olduğunu ve fiziksel kabiliyetlerini de düşündüğümüzde, kanat hareketleri muhtemelen oldukça kısıtlıydı. Kayıtlara göre; yüksek bir tepeden/kuleden atlayıp bir süre havada süzülmeyi gerçekleştirdiği için tasarlayıp ürettiği bu makine iyi süzülme kabiliyetine sahipti. 

İnişte kanatların zarar görmesi ve Abbas ibn Firnas'ın sırtının yaralanması; uçan makinesinin bir eksiğinin olduğunu işaret etmekteydi. Bu eksiklik; uçan makinenin yanal kontrolünü ve vücut hareketlerini oldukça sınırlayan bir kuyruğunun olmaması olarak belirtilir. 

Abbas ibn Firnas bu uçuşuyla tarihteki diğer uçuşlara da öncülük etmiştir. 

  • Ebu el-Nasr 11. yüzyılda Türkistan'da yaşamıştır. Nişabur'dan gelen bu öğretmen; ağaçtan imal edilmiş kanat ve ipleri kullanarak imal ettiği tasarımla Ulu Camii minaresinden kendisini boşluğa bıraktı ve hayatını kaybetti. 

  • Eilmer, Malmesbury, 11. yüzyıl, İngiltere. Abbas ibn Firnas'ın başarısı bu İngiliz keşişin kulağına kadar geldi. Kendini bir kuleden bırakarak uçmaya çalıştı. 

  • Leonardo da Vinci (1452 - 1519), uçuş tekniklerini derinlemesine araştırdı ve ornithopter, planör ve helikopter gibi uçan makineler tasarladı. 
Leonardo da Vinci - Ornithopter Tasarımı 

  • Hazerfen Ahmet Çelebi ünlü Türk pilotu İstanbul'da gerçekleştirdiği birçok talimden sonra 1632 yılında lodos rüzgarının olduğu bir günde, yapay kuş kanatlarına benzer bir hava aracı ile kendisini Galata Kulesi'nden boşluğa bırakmış, İstanbul Boğazını geçmiş, 3358 metrelik mesafeyi geçerek Üsküdar - Doğancılar'a başarılı bir şekilde inmiştir. Bu uçuştan Evliya Çelebi'de eserinde bahsetmektedir. 

  • 1000 yıl önce Abbas ibn Firnas'ın macerası günümüzdeki modern planörün tasarlanmasına öncülük etmiştir. 













Post a Comment

Previous Post Next Post